Téma: 

tuk

Tuky v krvi

Co znamená zvýšený tuk v krvi

Při zvýšené hladině cholesterolu je třeba upravit životosprávu a dodržováním zásad zdravého životního stylu se snažit o její snížení. Častým mýtem je přesvědčení, že je třeba hlídat pouze příjem cholesterolu. Denně bychom měli ve stravě přijmout maximálně 300 mg cholesterolu, v případě, že máme zvýšenou hladinu cholesterolu, pak maximálně 200 mg denně. Ještě důležitější je ale zaměřit se na složení tuků, protože nevhodné tuky ovlivňují hladinu LDL cholesterolu v krvi.

Zdroj: Tuky v krvi
Zveřejněno dne: 5.2.2015

Diskuze: Re: Puriny

Mohu při zvýšené hodnotě kyseliny močové užívat doplněk stravy - rybí tuk kapsle a kolagen v prášku.
zvýšená hodnota 370 umol
Děkuji za odpověď.

Zdroj: diskuze Puriny
Odesláno dne: 11.1.2016 uživatelem Renata Palivcová

Tuky v krvi

Co znamená vysoký tuk v krvi

Zvýšený cholesterol je jedním z významných rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění (tato onemocnění způsobují více než 50 % všech úmrtí v ČR). Problém zvýšené hladiny cholesterolu se přitom týká téměř 70 % dospělé české populace. Onemocnění charakteristické zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi se nazývá hyperlipidemie neboli hyperlipoprotenie (HLP). Jednou z dalších život ohrožujících onemocnění je familiární hypercholesterolémie, která je charakteristická částečnou nebo úplnou absencí receptorů pro LDL částice.

Hypercholesterolémie může být: primární (familiární, čili geneticky podmíněná) nebo sekundární (získaná, lze ji tedy odstranit).

Zdroj: Tuky v krvi
Zveřejněno dne: 5.2.2015

Diskuze: cholesterol

Při preventivní prohlídce jsem měla lehce vyšší cholesterol...a tak jsem hned začala něco dělat. Více se hýbu, omezila jsem sladké a uzeniny, piju zelený čaj a beru Maxicor, abych tělu dodala omega 3 mastné kyseliny, protože rybí tuk je důležitý! Cítím se mnohem lépe!

Zdroj: diskuze Cholesterol
Odesláno dne: 6.4.2017 uživatelem Emilie

Hovězí maso, je zdravé?

Nezdravé jsou tuky z těl přežvýkavců

Maso těchto zvířat obsahuje jen malou část transmastných kyselin, takže je nebezpečné pouze z dlouhodobého výživového hlediska. Většina transmastných kyselin se vyloučí v mléce přežvýkavých savců. Kupříkladu takové kravské máslo je učiněná koncentrovaná nálož transmastných kyselin a učiněná pohroma pro srdce. Všechen tuk v mléce obsahuje vysoké procento (až 26%) transmastných kyselin. Tuk se nedá z mléka nikdy zcela odstranit a každé snědení jakéhokoliv mléčného výrobku znamená navýšení příjmu těchto transmastných kyselin – jedovatých tuků.
 

Zdroj: Hovězí maso, je zdravé?
Zveřejněno dne: 6.7.2012

Diskuze: Re: Prosim o radu

U mnoha lidí se dnou se s úspěchem uplatnil Aloe Vera Gel.
Chcete-li zmírnit zánět, tak pijte kvalitní Aloe vera gel a dostatek tekutin.
PROČ? - Aloe je dobře známá pro své protizánětlivé vlastnosti, a zároveň poskytuke celou řadu živin, které tělo potřebuje k návratu do rovnováhy.
Více než Aloe Vera vám při dně uleví správná dieta, v rámci které omezte červené maso, tuk, pivo, víno, bílou mouku a cukr.
PROČ? - Tím se odstraní některé ze zdrojů, které provokují tuto nemoc.
Podobně jako aloe vera jsou účinné i vitamínové doplňky s vitamímy A a E.
PROČ? - Pomáhají zajistit základní stavební kameny, aby se tělo mohlo vrátit zpět do rovnováhy.

Jak dlouho bude trvat, než se Aloe Vera projeví v lécbě dny?

Doba zotavení je velmi závislá na aktuální stravě, hmotnosti a dalších neduhách, kterými trpíte. Dalším klíčovým faktorem bude kvalita produktu, který používáte.

Velmi obecné pravidlo říká, že se účinky dají očekávat po jednom měsíci za každý rok onemocnění dnou. Tedy trpíte-li dnou například pět let, tak po pěti měsících pravidelného pití aloe vera gelu byste měl pocítit účinky.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Prosim o radu
Odesláno dne: 15.12.2016 uživatelem Cempírek

Chrom jako doplněk stravy

Dlouhodobé užívání chromu

Chrom je důležitý hlavně pro sportovce. Zvyšuje množství svalové hmoty a odbourává přebytečný tuk. Při dlouhodobém užívání velkého množství chromu se však může narušit vstřebávání železa a zinku. Naštěstí je jen velmi malá pravděpodobnost otravy chromem.

Zdroj: Chrom jako doplněk stravy
Zveřejněno dne: 7.4.2016

Jak se neopít

Bohaté jídlo před pitím

Klasickou radou je, že na „mejdan“ musíte přijít dostatečně najezení, ovšem není zdravé se přejídat. Každopádně je dokázané, že 20 % požitého alkoholu se váže na bílkoviny z potravy. Proto je vhodné sníst jídlo bohaté na bílkoviny. Slané oříšky či brambůrky vám moc nepomohou. Dejte si před akcí pořádnou klobásu. Tuk vytvoří na stěnách žaludku povlak, který zpomalí vstřebávání alkoholu do krve. Jsou tedy vhodná tučná jídla (například maso, sýry, zákusky).

Zdroj: Jak se neopít
Zveřejněno dne: 15.11.2014

Hovězí maso, je zdravé?

Jak poznám zdravý tuk?

Zdravý tuk je takový, který má vysoký obsah polynenasycených tuků (PUFA) a vysoký obsah mononenasycených tuků (MUFA)! Zdravý tuk je takový, který má nízký obsah nasycených mastných kyselin (SAFA), protože složky SAFA významným způsobem přispívají ke vzniku a rozvoji aterosklerózy. Taktéž transmastné kyseliny vzniklé ztužováním olejů bohatých na složku MUFA mají přímý negativní vliv na zdraví kardiovaskulárního systému. Z tohoto zdravotního hlediska by šel vytvořit žebříček zdravých tuků.

Žebříček zdravých tuků

  1. Slunečnicový olej je ze zdravotního hlediska nejlepším olejem, protože má obsah mastných kyselin nejlépe rozvržen na 69% PUFA, 20% MUFA a 11% SAFA.
  2. Neupravený panenský olivový olej, který má obsah mastných kyselin rozvržen na 11% PUFA, 73% MUFA a 14% SAFA je ze zdravotního hlediska taktéž velmi prospěšný.
  3. Sójový olej je také velice vhodný, protože má obsah mastných kyselin rozvržen na 58% PUFA, 23% MUFA a 16% SAFA.
  4. Kukuřičný olej je také zdravý, protože má obsah mastných kyselin rozvržen na 55% PUFA, 30% MUFA a 15% SAFA.
  5. Burákový olej nebo olej z arašídů má obsah mastných kyselin rozvržen na 32% PUFA, 46% MUFA a 17% SAFA.
  6. Rýžový olej má obsah mastných kyselin rozvržen na 32% PUFA, 38% MUFA a 22% SAFA.
  7. Kvalitní rostlinný ztužený tuk vyrobený interesterifikací má obsah mastných kyselin rozvržen na 52% PUFA, 25% MUFA a 23% SAFA.
  8. Vepřové sádlo má již méně příhodné rozvržení složek tuků 11 PUFA, 45% MUFA a trochu více 39% SAFA, ale stále není tak škodlivé, jako lůj nebo kravské máslo.

 

Nezdravé tuky pro stravování nevhodné

V první řadě je to máslo, které je ze zdravotního hlediska nejméně vhodným tukem pro své rozložení mastných složek: jen 3g PUFA, 26% MUFA (převážně transmastné kyseliny) a neuvěřitelných 63% SAFA.

Na druhém místě je to pak lůj, který je ze zdravotního hlediska taktéž nejméně vhodným tukem pro stravování díky svému rozložení mastných složek: má jen 3% PUFA, 34% MUFA (převážně transmastné kyseliny) a vysokých 55% SAFA.

 

Zdroj: Hovězí maso, je zdravé?
Zveřejněno dne: 6.7.2012

Žlučníkové kameny

Dieta na žlučníkové kameny

Zvláštní dieta je doporučena po žlučové kolice, která provází posun kamene žlučovými cestami. Akutní kolika vyžaduje dostatek tekutin. Vhodný je čaj, suchar, vařené ovoce, další dny pak rýže, těstoviny, uhlovodanová (cukerná) dieta. Bílkoviny podáme nejprve v pečivu, bramborách a rostlinné stravě, až později je možné odtučněné mléko, jogurty, tvarohy, libové maso. Dlouhodobě vylučujeme volné tuky, například máslo. Zpočátku nepodáváme ani sýry. Hlavní složkou diety jsou obilniny a moučné výrobky. Koření vylučujeme, stejně jako vejce. Doporučujeme vařené a dušené maso, dále rýžové kaše, vodou ředěné mléko, bramborovou kaši bez tuku, listovou zeleninu či mrkev.

U chronického onemocnění žlučníku je možná pestřejší dieta. Tato dieta je velmi individuální a záleží na toleranci konkrétních jídel u konkrétního jedince. Většina nemocných nejí tučná masa, tučné pomazánky, krémy a majonézové saláty. Vhodnější je vázaný tuk v těstu, opatrně lze doplnit máslo či rostlinný tuk do 30 g/den. Kyselé mléčné výrobky jsou lépe tolerovány, stejně jako sladké pokrmy, tvaroh a sýry mimo aromatických do 30 % tuku. Tuky pouze čerstvé, nepřepalované, z vajec jen bílek, maso telecí, ryby a libové hovězí. Nevhodné je vepřové a dále šlachy a vnitřnosti. Pečivo spíše starší, nekynuté. Největší variabilita je v toleranci zeleniny. Obvykle je dobře snášena mrkev, květák, chřest, špenát, z ovoce zejména jablka, meruňky, broskve a mandarinky, naopak není snášen česnek a cibule. V akutních stadiích zánětu žlučníku (cholecystitidy) podáváme čajovou dietu, případně čaj a suchar, dále můžeme na 2–3 dny přejít na dietu č. 4 žlučníkovou, respektive přísně šetřící s vyloučením volného tuku.

Zdroj: Žlučníkové kameny
Zveřejněno dne: 5.12.2014

Hovězí maso, je zdravé?

Jsou transmastné kyseliny obsaženy ve všech tucích?

Transmastné kyseliny v přírodních tucích vznikají buď při výrobě hydrogenací anebo při trávení přežvýkavců. Z toho vyplívá, že kupříkladu živočišné tuky z nepřežvýkavých zvířat tyto transmastné kyseliny vůbec neobsahují. Třeba sádlo, je velmi kalorické, dobré vepřové sádlo má i přes 3 600 kJ na 100 g, ale přesto je po zdravotní stránce v přiměřené míře neškodné. Sádlo je složeno převážně z tuků, až 99 % sádla je tuk, který je bohatý zejména na nasycené mastné kyseliny, kterých v něm je okolo 40 %. Nové poznatky nepotvrdily, že sádlo v organismu zvyšuje cholesterol a vyvrátila se tím tak zažitá domněnka, že sádlo negativně působí na srdeční a cévní systém. Sádlo společně s přírodními rostlinnými tuky můžeme zařadit do skupiny zdravých tuků. Některé ze zdravých tuků dokonce dokážou účinně snižovat hladinu cholesterolu a tím mohou léčit vysoký krevní tlak. Celková váha tuků přijatých během dne by neměla překročit 60 gramů denně, což je doporučená denní dávka pro tuky.
 

Zdroj: Hovězí maso, je zdravé?
Zveřejněno dne: 6.7.2012

Jídelníček po operaci žlučníku

Dietní jídelníček

Člověk by se při dietním omezení měl stravovat 4–6x denně. Dietní opatření se zaměřují na omezení tuků. Z tuků se proto doporučuje užívat pouze olivový olej nebo máslo. Kromě nezdravých tuků jsou nevhodné i látky tukům podobné, například vaječné žloutky (cholesterol).

Co jíst:

  • tuňák, treska či rybí filé
  • netučné vývary
  • ovesné vločky
  • ovoce (oloupaná jablka a hrušky)
  • produkty z obilí a škrobu
Co nejíst:
  • sádlo
  • umělé tuky
  • slanina
  • některé druhy zeleniny

Tipy pro vaření: Masa a zeleninu můžete dusit, vařit, připravovat v mikrovlnné troubě nebo péct ve vodní lázni. Pro lepší barvu a chuť můžete maso restovat nasucho na teflonové pánvi. Nepoužívejte jíšku ani cibulový základ. Pokud potřebujete zahušťovat, použijte nasucho opraženou mouku (takzvanou dietní jíšku) anebo zálivky z mouky a vody. Tuk přidávejte až do hotového pokrmu. Pokud rádi pečete, nepoužívejte kynutá těsta ani máslové krémy. Nahrazovat je můžete lehkými piškotovými těsty (s minimem vajec) a tvarohovými krémy s ovocem.

Zdroj: Jídelníček po operaci žlučníku
Zveřejněno dne: 29.4.2017

Vhodné potraviny při žlučníkové dietě

Žlučníková dieta

Žlučníková dieta je určena pacientům s onemocněním žlučníku jak chronickým, tak i po odeznění akutního onemocnění. Podává se rovněž po operaci žlučníku, při snížené funkci slinivky břišní a při chronických onemocněních slinivky břišní. Také je to dieta vhodná v těhotenství, jelikož nabízí stravu biologicky plnohodnotnou, vhodnou k přechodnému i dlouhodobému podávání. Je pestrá a lehce stravitelná díky výběru potravin i technologické úpravě. Je to rovněž vhodná náhrada při nesnášenlivosti mléka – doporučuje konzumovat zakysané mléčné výrobky, například kefír, acidofilní mléko, jogurt nebo tvaroh. Velký důraz je kladen na výběr a množství tuků. Používá se malé množství kvalitních olejů a rostlinných margarínů (Flora, Perla, Rama). Podle potřeby se vybírají varianty se sníženým obsahem tuku (Perla light, Flora pro activ a jiné). Důležité je dodržování pravidelnosti rozdělení jídel. Doporučuje se jíst častěji v malých dávkách, nejlépe 5–6x denně. Podávané jídlo nemá být ani příliš horké, ani příliš studené.

Kuchyňská úprava pokrmů při žlučníkové dietě spočívá ve vaření, dušení a dušení v páře, pečení v alobalu, horkovzdušné troubě a ve speciálním nádobí bez použití tuku. Pokrmy se zahušťují dietní jíškou, která se připraví tak, že se mouka opraží nasucho a přidá se do ní tuk, nebo se zahušťují moukou rozmíchanou ve vodě, mixovanou zeleninou, strouhaným bramborem, případně bramborovým škrobem. Pro získání lepší barvy šťávy se maso obalí do hladké mouky a opeče se na rozpálené pánvičce s teflonovou vrstvou bez tuku. Zalije se netučným vývarem nebo vodou a dále tepelně upravuje. Tuk se přidává až do hotového pokrmu. Česnek, cibule a některé koření (pepř, nové koření, bobkový list) je možné ve šťávě vydusit a poté z pokrmu odstranit.

Smažení, opékání na tuku a fritování není pro tuto dietu vhodné!

Doporučené složení dietní stravy:

  • energetická denní hodnota: 9 500 kJ
  • bílkoviny: 80 g
  • tuky: 55 g
  • sacharidy: 360 g
  • vitamín C: 90 mg

Zdroj: Vhodné potraviny při žlučníkové dietě
Zveřejněno dne: 14.2.2017


SiteMAP